TIPS Menjaga Kereta

1.0  TIPS ASAS PENJAGAAN KERETA

  • Setiap 2 minggu atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap bulan atau 2000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 3 bulan atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 6 bulan atau 10000 km (yang mana dahulu)
  • Setahun sekali atau 20000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 2 tahun atau 40000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 3 tahun atau 60000 km (yang mana dahulu)
  • Setiap 5 tahun atau 100000 km (yang mana dahulu)

1.1  Setiap 2 Minggu atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Periksa paras minyak pelincir dan kelikatannya. Tambah jika perlu
  • Periksa paras coolant (cecair penyejuk) di tangki radiator dan radiator reserve tank . Tambah jika perlu.
  • Periksa paras cecair pembersih windscreen. Tambah jika perlu.

1.2  Setiap bulan atau 2000 km (yang mana dahulu)
  • Periksa keadaan tayar dan tekanan anginnya.
  • Periksa paras Cecair Transmisi (ATF). Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Cecair Brek. Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Power Steering. Tambah jika perlu.
  • Periksa paras Air Bateri. Tambah jika perlu.
  • Pastikan lampu berfungsi.
  • Perhatikan tempat letak kereta jika terdapat tanda-tanda kebocoran
  • Sapu Wax kereta (untuk melindungi cat).

1.3  Setiap 3 bulan atau 5000 km (yang mana dahulu)
  • Periksa ketegangan Auxiliary Drive Belt (cth. Alternator Belt, Aircond Belat).
  • Periksa keadaan Bateri.
  • Periksa sesalur (Hose).
  • Periksa pengelap windscreen (Wiper).
  • Periksa sistem Ekzos

1.4  Setiap 6 bulan atau 10000 km (yang mana dahulu)
  • Tukar Minyak Pelincir dan Oil Filter  ( Setiap 6 bulan / 10000 km atau 3 bulan / 5000 km - Sila rujuk manual kereta anda (Car Owners Manual).
  • Periksa Sistem Suspensi (Suspension System) - Shock Absober.
  • Buat Tayar Rotation dan Balancing.
  • Selaraskan Karburetor (Untuk kereta yang menggunakan karburetor).
  • Periksa Fuel Filter.
  • Tukar Pengelap Windscreen ( Wiper )
  • Bersihkan Air Filter.
1.5   Setahun sekali atau 20000 km (yang mana dahulu)
  • Flush Radiator dan Tukar Coolant.
  • Servis Penyaman Udara (Air-Conditioner)
  • Tukar Air Filter.
  • Periksa Sistem Brek termasuk Brake Lining, Rotor dan Drum.
  • Periksa Sistem Pengecas Bateri (Charging System - Alternator).
  • Buat Imbangan dan Penjajaran Roda (Wheel Balancing and Alignment)
  • Tukar Fuel Filter (untuk kereta yang menggunakan karburetor).
  • Buat Chasis lubrication.
  • Tune up Enjin

1.6  Setiap 2 tahun atau 40000 km (yang mana dahulu)
  • Tukar Cecair Transmisi Manual, Filter dan Gasket Tangki.
  • Tukar Cecair Tarnsmisi Automatik (ATF), Filter dan Gasket Tangki
  • Tukar Fuel Filter  (untuk kereta yang menggunakan Fuel Injection)
  • Sapu gris pada Wheel Bearing.
  • Minyakkan (Lubricate) semua engsel dan ibu kunci
  • Tukar Cecair Brek (Brake Fluid)
  • Tukar Spark Plug
1.7  Setiap 3 tahun atau 60000 km (yang mana dahulu)
  • Periksa wayar-wayar pada ignition (Tukar jika perlu)
  • Periksa Sistem Penyejukan (Cooling System). Tukar jika perlu (Hose).
  • Periksa ketegangan dan keadaan Timing Belt.
  • Tukar Bateri (Jika perlu)
1.8  Setiap 5 tahun atau 100000 km (yang mana dahulu)
  • Tukar Timing Belt dan Auxiliary Belts (cth. Air Cond Belts, Alternator Belts)

Tips-tips di atas ialah panduan penjagaan kereta jika anda memandu secara biasa. Pemanduan Lasak memerlukan perbatuan yang lebih rendah sebelum servis.  Jadual di atas juga berdasarkan kepada masa penyelenggaraan iatu secara umum yang selalunya dicadangkan. Oleh itu adalah lebih baik dan tepat sekiranya Manual Kereta (Owners Manual)anda dirujuk untuk  mengetahui Jadual Penyelenggaraan yang bersesuaian dengan kereta anda.


Apa yang di katakan sebagai PEMANDUAN LASAK ??  :
  • Perjalanan kurang daripada 10 batu atau 16.3 km.
  • Pemanduan "berhenti dan jalan" di bandar.
  • Memandu di tempat berhabuk.
  • Menarik Treler.
  • Kereta tidak dipandu dalam tempoh yang lama.

Sebagai Rujukan / Panduan
  • Langkah Kerja bagi perkara di atas, sebahagiannya boleh dirujuk / dilihat melalui Tajuk"Pages" pada blogs ini iaitu seperti Pemeriksaan Visual , Servis Asas dan sebagainya.



----------  Tips Penjagaan Asas Kenderaan - TAMAT-  -----------


2.0  TIPS KENALI ASAP KERETA ANDA
  • Pengeluaran asap pada ekzos kereta BARU tidak perlu anda bimbangkan.
  • Tetapi, jika kereta telah berusia beberapa tahun, sekali-sekala perhatikan WARNA ASAP kereta anda.
  • Ini kerana warna asap memberi petunjuk jika ada masalah dengan enjin kereta anda. 
  • Sebenarnya dengan melihat warna daripada asap ekzos, anda dapat meneliti proses pembakaran yang terjadi dalam Silinder Enjin. Beri perhatian pada petunjuk-petunjuk berikut : 


2.1  Adakah asap kereta anda TIDAK BERWARNA atau
       sedikit BIRU ??
  • Jika ini berlaku, anda seharusnya lega kerana ia menunjukkan proses pembakaran baik dengan nisbah perbandingan campuran petrol-udara yang tepat.

2.2  Jika asap berwarna KUNING atau COKLAT,
  • Bermakna terlalu sedikit petrol yang masuk (campuran terlalu sedikit).

2.3  Asap berwarna HITAM
  • Bermakna berlaku proses pembakaran yang tidak sempurna kerana terlalu banyak petrol yang masuk.

2.4  Asap berwarna PUTIH atau KEBIRU-BIRUAN
  • Bermakna minyak pelincir ikut terbakar (di dalam Selinder Enjin). 


## Nota  :

Dalam keadaan sejuk biasanya asap ekzos juga berwarna putih kerana adanya wap air, keadaaan seperti ini bagaimanapun biasanya terjadi pada setiap enjin.

Dalam keadaan asap ekzos berwarna hitam, ada beberapa kemungkinan yang boleh menyebabkan keadaan itu berlaku termasuk Penapis Udara (Air Filter) tersumbat, Injap Udara (Choke) tertutup atau karburetor rosak.



>>>  akan disambung dengan tips lain, InsyaALLAH  <<<


No comments:

Post a Comment